(o)Błędni wędrowcy [Suwalszczyzna - Dzień 3] | Buczek.bikestats.pl BUCZEK PROWADZI

Moje powitanie:

avatar J  a  m
j  e  s  t
B  u  c  z  e  k
z  e   w s i
n  a  d
K ł o d  a  w  ą.

Od 2015 roku prowadzę tutaj statystykę swej wędrówkowej aktyw-ności.

W Archiwum można podejrzeć całą moją aktywność, ale kogo to inte-resuje.

Na blogu zamieszczam tylko to, co moim zdaniem warto zobaczyć, czyli fotorelacje z wędrówek krajoznaw-czych oraz krótkie zajawki relacji zamieszczonych na Kole.

Więcej [choć niewiele] o mnie.
button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl button stats bikestats.pl

Moje relacje:

• Sprzęt Kross Evado 5.0

(o)Błędni wędrowcy [Suwalszczyzna - Dzień 3]

Wtorek, 4 sierpnia 2015 | Komentarze: 7

Jak już wspomniałem w poprzedniej relacji, rower naprawiony. Dajemy dziś drugą szansę Stańczykom. Nawiasem pisząc, o zobaczeniu mostów w Stańczykach myślę od..., kurczę, ze 20 lat. Jakoś nie było okazji. Tym razem nie jedziemy szlakiem z Mierkiń prosto na Golubie, jak próbowaliśmy wczoraj, ale podjeżdżamy asfaltem do Kłajpedy i kawałek dalej, niż wczoraj wyjechaliśmy, skręcamy w lewo. Plan jest taki, by musnąć południowy brzeg jeziora Pobłędzie i przez Golubie dojechać do linii kolejowej, a dalej szlakiem po starotorzu do Stańczyków. Plan, planem, a życie, rzycią. Ale po kolei.

Zaczynamy od śniadania w pięknych okolicznościach Dworczyska.

Mierkinie. Śniadamy.

Wyruszamy wcześniej, niż w ostatnich dniach, by w największy upał być już w drodze powrotnej, albo nawet na miejscu. Jak napisałem w Kłajpedzie skręcamy na szutrówkę w kierunku zachodnim, która po chwili doprowadza nas do Kłajpedki.

Kłajpedka. W głębi 3/5 uczestników wycieczki. Po prawej piwniczka, jakich tu pełno.

Zanim docieramy do jeziora Pobłędzie, droga wyrowadza nas w kierunku południowym. Przejeżdżamy przez Wersele i trafiamy do Prawego Lasu. Trochę mnie to zaskakuje [Prawy Las mieliśmy mijać w drodze powrotnej], ale wykorzystuję okazję, by zobaczyć dobrze zachowany bunkier niemiecki z czasu II Wojny Światowej.

Prawy Las. Bunkier.

Nie do wiary, jak blisko byliśmy Golubia. Na krzyżówce dróg przy bunkrze powinniśmy byli skręcić w prawo, by po dwóch kilometrach dojechać do Golubia i stamtąd mieć już prostą drogę do Stańczyków.

Prawy Las. Krzyżówka przy bunkrze.

Jednak my skręcamy w lewo [co mnie podkusiło?] i w ciągu najbliższych kilometrów kilka razy próbujemy nadać naszej jeździe kierunek północny. Bez powodzenia. Tak, jakby dostępu na północ broniła przebiegająca tu granica między suwalszczyzną, a mazurami. Może jaćwiescy bogowie nie chcą nas wypuścić.

Błąd nawigacyjny w Prawym Lesie skutkuje tym, że jedyna sensowna droga prowadzi nas do Przerośli. Zatrzymujemy się z 20 kilometrami na liczniku na centralnym placu w cieniu drzew. Marysia szcześliwa bawi się na placu zabaw. My obmyślamy, co dalej. Do Stańczyków jest stąd 5 kilometrów. To w sumie z powrotem do Przerośli da 30. A potem jeszcze powrót do Mierkiń. Oj będą mnie przeklinać.

Przerośl. Odpoczynek w cieniu drzew. Agnieszka prezentuję „sponsora” imprezy - Cisowiankę.

Po krótkim odpoczynku i uzupełnieniu płynów w bidonach, ruszamy ku Stańczykom. Po drodze mijamy malownicze Jezioro Boczne o niesamowitej barwie.

Nowa Przerośl. Jezioro Boczne

Wreszcie w narastającym upale docieramy do Stańczyków.

Stańczyki. Pierwszy rzut oka na mosty.

Mosty przeprowadzające przez dolinę Błędzianki linię kolejową Gołdap - Żytkiejmy wzniesiono w latach 1912-14 [północny] i 1923-26 [południowy]. Doświadczenia I Wojny Światowej sprawiły, że pojawił się pomysł budowy tzw. mostów podwójnych [Doppelbrücke], co miało utrudnić saperom, artylerii, czy rozwijającemu się lotnictwu ich zniszczenie. Uroczyste uruchomienie linii kolejowej i za razem otwarcie mostów nastąpiło jesienią 1927 roku. Dziś te czterdziestometrowej wysokości, pięcioprzęsłowe, żelbetowe konstrukcje są najwyższymi mostami w Polsce.

Stańczyki. Pociąg na moście nad Błędzianką.

Stańczyki. Otwarcie mostów nad Błędzianką.

Zostawiwszy rowery na parkingu ruszamy na nasyp, gdzie znajduje się kasa. Tak, wstęp na mosty jest płatny. Nasypem dochodzimy do mostów. Przechodzimy południowym, młodszym mostem, fotografując północny. Tak dyktuje nam światło.

Stańczyki. Most północny.

Przeprawiwszy się na drugą stronę doliny, schodzimy nad Błędziankę, którą przekraczaliśmy już dziś dwukrotnie. Pierwszy raz w pobliżu jeziora Wersele, gdzie rzeka ma swój początek. Drugi raz między Prawym Lasem, a Przeroślą.

Stańczyki. Zejście pod mosty.

Stańczyki. Nad Błędzianką.

Stańczyki. Pod mostami.

Stańczyki. Mosty nad Błędzianką.

Stańczyki. Mosty nad Błędzianką i malutka Marysia dla uzmysłowienia skali.

Po nasyceniu się widokiem mostów, do których jadę od 20 lat, wracamy do rowerów i, mając w perspektywie długą drogę powrotną, niezwłocznie ruszamy. Pierwszy odcinek drogi do Przerośli jest bardzo piaszczysty. I tu niestety ma miejsce kolejna, najmniej przyjemna przygoda tego wyjazdu. Mianowicie wąska opona mojego wehikułu grzęźnie w piachu i zaliczam glebę z Marysią w foteliku. Na szczęście upadek skutkuje jedynie zadrapanym przedramieniem Marysi. Ja natomiast mam zdarty łokieć, co zauważam dopiero kilkaset metrów dalej [adrenalina znieczula] i obite żebra, które odzywają się dopiero na drugi dzień.

Wracamy do Przerośli, a później asfaltem [żeby szybko] przez Olszankę, Kruszki do Błaskowizny. Tu nareszcie odnajdujemy bar serwujący kartacze. Posileni jedziemy do odległej o 5 kilometrów bazy w Mierkiniach, wszyscy się kąpiemy, a ja i Marysia oglądamy pamiątki z wycieczki.

Mierkinie. Oględziny ran.

CDN...

Buczek
| 06:04 poniedziałek, 7 września 2015 | linkuj Wielu tam było. Byłem i ja! Wreszcie, bo, jak wspomniałem, Stańczyki wymyśliłem sobie dawno, dawno temu. Niewątpliwie też kiedyś tam wrócimy. Może wiosną. Chyba każdy, kto liznął Suwalszczyzny, tak ma :-).
KasiaKasia
| 10:10 sobota, 5 września 2015 | linkuj Super miejsce osobiście byłam tam w czerwcu i chętnie tam jeszcze kiedyś wrócę.Towarzyszył mi Arturbike,pozdrawiam serdecznie :)
arturbike
| 16:57 piątek, 4 września 2015 | linkuj Stańczyki, "Akwedukty Puszczy Romnickej", super sprawa. Zrobiły na mnie ogromne wrażenie. Wraz z ekipą zdobyliśmy tą miejscówkę :-)
Buczek
| 14:28 niedziela, 30 sierpnia 2015 | linkuj Owszem, Suwalszczyzna jest niezwykła i tajemnicza. A z tego, co widzę u Ciebie, wiosna to zdecydowanie lepsza pora na taki rajd. Na przykład widok na jezioro Linówek, który uważam za jeden z najpiękniejszych krajobrazów w SPK, zdecydowanie lepiej prezentuje się przy wiosennej [majowej] jeszcze nie rozbuchanej roślinności.
Monica
| 08:54 piątek, 28 sierpnia 2015 | linkuj Świetne zdjęcia. Suwalszczyzna jest niezwykła. Dla mnie również Stańczyki były ważnym punktem programu, gdy tam zawitałam w maju br. ;-)
Buczek
| 05:18 środa, 26 sierpnia 2015 | linkuj Przez kilka dni były skojarzenia objawiające się słowami "Tata, nie bam!" podczas wsiadania na rower, ale po kilku dniach przeszło. Odbudowałem zaufanie dalszą ostrożną jazdą i zapewnieniami.
zarazek
| 11:58 poniedziałek, 24 sierpnia 2015 | linkuj Ojojoj... oby nie nabrała złych skojarzeń z fotelikiem...

Wpisz dwa pierwsze znaki ze słowa owyta